23948sdkhjf

Hallå… Anders Tegsell, försäljningschef på Red Bull

Red Bull har gått om Coca-Cola i Österrike kommer vi att få se samma utveckling i Sverige?

– Ja, det tror jag men vi har en lång resa kvar. I Österrike konsumerar man 17 burkar Red Bull per person och år och här i Sverige ligger den siffran på 2,8 burkar. De Österrikiska konsumenterna har lärt sig att förstå energidryckens funktion och det tar tid innan konsumenter lär sig förstå det.Varför skiljer det sig så mycket mellan länderna?– Det hänger ihop med att Red Bulls produktion startade i Österrike och det skedde redan 1987. Först tio år senare 1997 lanserades drycken i Sverige. Så vi har lite längre väg att gå här. Vi har vuxit till oss med ett par länder per år sedan starten och idag finns vi i totalt 140 länder. Ska ni söka samarbete med de svenska kedjorna?– Ja, det ska vi och vi har börjat föra diskussioner med både Ica, Coop och Axfood. Vi har också samarbete på gång med Bergendahls och Vi-kedjan. Med vissa kedjor går det snabbt att få till ett samarbete och med andra tar det lite längre tid. Det är initiativet som är det viktiga.När tror du att ni springer om Coca-Cola i Sverige?– Ska jag vara ärlig så är det väldigt svårt att uttala sig det känns som att jag sticker ut hakan lite väl långt. Men det lär ta minst fem år vi ligger ju på andra plats efter dem nu. Varför ska man dricka Red Bull istället för Coca-Cola?– Nyckeln när det gäller energidrycker är deras funktionalitet. De innehåller ämnen som helt enkelt inte finns i läsk och vatten. Det innebär att konsumenterna inte väljer bort något för de vill ha både läsk, vatten och energidrycker och det innebär att det inte blir någon kannibalism. I en test som vi gjort i några butiker under de senaste tre månaderna har kategorin energidrycker ökad med 60-80 procent utan att kannibalisera på andra drycker och sådant gillar man ju ute i butikerna.Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062