Köprusch på köpfria dagen
Demonstrationståg och manifestationer i Uppsala och Göteborg manade till köpbojkott, i lördags, för att skapa en köpfri dag. Men budskapet rådde inte på svenskarnas köpsug.
– Det blev ingen effekt, i alla fall ingen som syntes, säger Boris Lennerhov, vd för Gekås i Ullared.
;
Vd Boris Lennerhov
en klar uppgång. Försäljningen på 17,4 miljoner kronor under lördagen
visar inte att kunderna tagit till sig antiköpbudskapet, snarare
tvärtom. Det är en 15-procentig ökning. För ett år sedan sålde Gekås
för 15 miljoner.– Men det är klart. Hade det inte varit en köpfri dag kanske vi sålt för 19 miljoner, skämtar Boris Lennerhov.Anders
Gyhlenius, chef för Ikea i Kungens Kurva utanför Stockholm, säger
att det var tio procent mindre omsättning på lördagen
jämfört med söndagen. Men det tror han inte beror på att det var En
köpfri dag utan att det är vädret som spelade in.