23948sdkhjf

Änglamark på Daglivs

Han har redan fattat beslut om att ta in Coops Änglamarksprodukter i sortimentet.

– De är riktigt bra, och jag hade gärna sålt dem för länge sedan, eftersom vi fått många frågor om det från kunderna, säger Per Ekstrand, nybliven vd för KF-ägda Daglivs vid Fridhemsplan i Stockholm med en omsättning i år på cirka 560 miljoner kronor och 250 anställda.Men någon Konsumbutik ska det inte bli.– Jag har fått tydligt löfte om att driva verksamheten som tidigare, vår marknadsplan ligger fast. Kunderna kommer inte att märka att vi har bytt ägare. Per Ekstrand säger att han sover gott om nätterna – med ett anteckningsblock på nattduksbordet.– Jag har inte legat och oroat mig, men det är klart att jag vaknat ibland och behövt göra en anteckning.Kom plötsligtHan har en hektisk vecka bakom sig när vi träffas. Beskedet om att Niklas Åberg hade sålt butiken till KF kom plötsligt.– Nu svarar jag inför en styrelse i stället för Niklas. Jag har fått en ny kontaktyta, men annars är skillnaden inte så stor, säger han.Även i fortsättningen kommer Bergendahls att vara butikens största leverantör.– De svarar upp emot det behov vi har av bredd och djup i sortimentet. Jag säljer det kunden vill ha, understryker han. Om varan tillför kategorin något så ska den in i hyllan. Hos oss gäller ”lite ut, mycket in”. Vi har över 30 000 artiklar på livsmedel. Det går, om man bara fyller på tillräckligt ofta.Hur ser kundkretsen ut?– Vi säljer mer på kvällar och helger och har både fått fler och yngre kunder. Snittköpen har också ökat, de är större än man tror. Men det finns förstås en begränsning: folk ska orka bära hem sina varor. Därför satsar vi hellre på delikatesser än billiga drycker i flerpack. Vi vill sälja helheten. Förra veckan ökade vi omsättningen med över tio procent.Till våren ska Axfood etablera sig på 2 500 kvadratmeter mitt över gatan – hur ska ni möta den konkurrensen?– Vi kommer att fortsätta förfina affärsidén och bli ännu bättre på våra mervärden, sortiment och service. Kunderna ska inte behöva gå någon annanstans, säger Per Ekstrand.– Vi ska till exempel satsa mer på hälsosam kost och bygger om vår avdelning Balans i livet efter nyår.Gunilla Franck-LeppäkoskiMÖTETPer EkstrandAktuell: ny vd för den tidigare Vibutiken som köpts av KFFödd: 1970 i StockholmBakgrund i urval: utbildad tekniker och skulle bli konstruktör, arbetat på Atlas Copco, senare med försäljning på Skogaholm och Coca-Cola, internationellt certifierad inköpare, till Daglivs 1999 som avdelningsansvarig drycker kolonial, butikschef färskvaror, butikschef, de senaste 2,5 åren affärschef Bor: villa i HerrängenFamilj: hustrun Agneta, Andreas fem och ett halvt och Niklas fyra årFritid: reser – Thailand på vintern, Sverige på sommaren, utförsåkning, motorcykel med hustrun – har garaget fullt med motorcyklarFavoritmat: italienskt, absolutMiddag i går: tacos med familjenVill äta middag med: min fru!

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063