Hallå…Peter Larsson, vd på Delicato
– Vi visste att vår kampanj var jättebra. Vi hade gott självförtroende men när man satt där och såg hur bra de andra bidragen var och hur hård konkurrensen blev, kände jag mig riktigt tagen när vi vann. Vi har ju fått en enorm konsumentrespons och många har hört av sig till oss och sagt att de gillat kampanjen. Vi är enormt glada.Har försäljningen ökat?– Ja, den har ökat med 50 procent sedan vi körde igång kampanjen men försäljningsökningen är ett resultat av en kombination med försäljningsaktiviteter i butikerna. Ökningen har varit särskilt stor i dagligvaruhandeln.Varför tror du att ni fick guldägget?– Jag tror att vi fick priset för att vi var modiga och ärliga. Vi vågade kommunicera tvärtom. Alla andra snackar så mycket om hälsa och fullkorn men vi vet att våra produkter inte är speciellt nyttiga. Vi tillverkar något som folk njuter av och många har sagt att kampanjen känns befriande. Våra bakverk är något man kan belöna sig med. Hur ska ni fira segern?– Vi har redan festat hela natten för vi stannade kvar på efterfesten på Konserthuset. Jag är normalt sett ingen nattmänniska men jag kom hem halv fyra i morse och började jobba halv nio så det är ganska tufft. Vi ska förstås fira med hela personalen också men vi har inte tänkt klart om hur vi ska göra det ännu.Äter du själv mycket kakor från Delicato eller tröttnar man efter ett tag?– Ja, jag älskar våra kakor. Mina favoriter är dammsugare och chokladbollar. Jag brukar försöka hålla det nere till en om dagen men i dag blir det nog minst två. Text: Camilla Myrsten