Tillbaka i hetluften
Nyligen köpte han tillbaka två av dem genom att bli franchisetagare åt Hemköp. När Axfood övertog de tre butikerna profilerades dessa om till Willys, ett koncept som dock inte visade sig fungera i Lännersta och Saltsjöbaden, som ligger i det hårt konkurrensutsatta.Nacka-Värmdöområdet. De har i stället fått byta profil igen – denna gång till Hemköp.Och Tom Strand är back in business efter två år i frihet.– Det blev två härliga somrar med båten, säger han. Men erkänner också att entreprenören inom honom ganska snart pockade på sysselsättning. Och efter tre månaders konsultjobb åt Axfood och Hemköp kände han att Hemköpskonceptet skulle passa.Mycket tuffare– Marknaden hade blivit så mycket tuffare på de två år som gått sen jag sålde, men jag insåg styrkan i kedjekonceptet – ett brett sortiment och flera prisnivåer tack vare emv-varor, manuella avdelningar för fisk, ost och delikatesser, och ett strikt matkoncept med mycket färskvaror. Det är just sådant som uppskattas här i Lännersta och Saltsjöbaden, där det bor en hel del välbärgade människor. Vi har tappat Willyskunder, men i stället har mina gamla kunder kommit tillbaka och de är oerhört positiva. Hemköp har gott rykte här.Känner sig friHur är det att vara franchisetagare, du är ju van vid att vara fri handlare?– Inte så stor skillnad, faktiskt. Jag har köpt min butik och känner mig precis lika fri som en Vihandlare. Det är skönt med centralt förhandlade priser. Och den avgift jag betalar får jag igen bland annat i form av marknadsföring.Hur styrt är sortimentet?– En viss styrning är det, men eftersom mina butiker är så stora till ytan – 2 400 kvadratmeter i Lännersta och 1 800 i Saltsjöbaden – är det inga problem att uppfylla kraven. Jag har stor frihet att bygga på det ytterligare och söker faktiskt fler leverantörer.Vad omsätter butikerna i dag?– I Lännersta gör vi drygt 100 miljoner kronor, det är ett område som växer, och i Saltsjöbaden pekar det mot 70 miljoner. Vi ökar lite varje vecka.Gunilla Franck-LeppäkoskiFoto: Claus Gertsen, Scanpix (ovan), Mats Andersson, Scanpix (förstasidan)MÖTETTom StrandAktuell: ny franchisetagare i två Hemköpsbutiker, Lännersta och Saltsjöbaden öster om StockholmFödd: 1960Bakgrund i urval: utbildad och anställd i Konsum, Vivo Daglivs, egen Vivohandlare i Värmdö, Hässelbystrand, drev tre Vi Superstorebutiker i Tumba, Saltsjöbaden och Lännersta, som sålts till Axfood Familj: hustru och sammanlagt fyra barnBor: bostadsrätt på Östermalm Fritid: fotboll, motorbåtenFavoritmat: en enkel biff RydbergVill äta middag med: tidigare Axfoodchefen Mats Jansson, i dag chef för Sas