23948sdkhjf

Hallå…Mats Gallstad Coop Extra i Väla

Du möter upp fett-och sockerdebatten genom att exponera leksaker tillsammans med godis så att barnen får ett alternativ. Berätta om satsningen!

– Vi har marginalkrokar, som är krokförsedda ståltrådar på 1,5 meter, där vi hänger specialvaror som har högre marginaler på andra ställen än de vanliga. Eftersom det har varit en sådan stor debatt om fett och socker tänkte jag att det skulle vara bra att ge barnen ett alternativ till godis. På godisavdelningen hänger vi därför bollar och små bilar på krokarna. Då kan föräldrarna välja det istället för lösgodis.När började du med den här idén?– Idén föddes för ett år sedan när vi byggde om butiken från en Coop Forum till Coop Extra. Hela kedjan jobbar på samma sätt och tanken är att varor som normalt inte exponeras på en plats ska finnas där. Vi har också exponerat diskborstar på andra ställen än vanligt och det ökar försäljningen.När kunderna går från Ikea har de ofta möbeltassar med sig och vi jobbar på samma sätt. Under julen exponerade vi tejp och adressetiketter och de sålde bra för vi fick plocka upp nya varor hela tiden. Tejp säljer inte så bra annars men kunderna kommer på att de har glömt köpa tejp och då tar de det.Har det gett resultat?– Ja, eftersom varorna tar slut hela tiden så säljer vi bra och specialvaror har ju extra höga marginaler. Vi försöker hitta varor som lockar till impulsköp.Hur påverkas butikens totala försäljning?– Den ökar förstås men jag har inga exakta siffror. Bollarna säljer så det visslar, det är helt klart.Text: Camilla Myrsten

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081