Kristallkulan säger fortsatt tillväxt
I en trendrapport för 2007 och 2008 blickar undersöknings- och analysföretaget Movement in i kristallkulan och spår en kraftig marknadstillväxt, även om takten minskar något jämfört med rekordåret 2006.
Raporten presenterade i dag på Fri Köpenskaps Marknadsdag. Den totala
år.Från 2005 har tillväxten varit 4,5 procent per år.
Tillväxten i de offentliga storhushållen har varit så gott som
obefintlig medan den privata sektorn har vuxit med drygt tre procent
årligen.Matförsäljningen från dagligvarubutiker ökar med 5,5 procent varje år under perioden 2005-2008, enligt trendrapporten.Enligt
trendanalysen kommer bekvämlighet med kylda måltidslösningar, nyttigare
och dyrare alternativ, miljövänlighet och pris att vara de rådande
trenderna.Emv kommer att passera 20 procentsnivån 2008 genom en
ökad satsning på stora kategorier där emv-andelen varit låg, särskilt
inom kylda och färska produkter, samt en ökad satsning på
premiumprodukter som gör att emv blir mer än ett lågprismärke.Foto: Maj-Britt RehnströmDu kan ladda ned trendrapporten genom att klicka på länken här till höger.