Hallå…Manfred Blomström på Sibylla
Sibylla förknippas med korv och hamburgare. Nu satsar ni på ett nytt alternativ på menyn, en laxburgare. Varför gör ni det?
– Det är för att vi märker en efterfrågan från våra kunder. Vi vill
det så att pappan i en familj vill ha hamburgare och mamman vill ha
korv men tonårsdottern vill ha ett vegetariskt alternativ eller fisk.
Fastfood är bara en serveringsform men vi vill erbjuda det som kunden
vill ha och vi inspireras av den allmäna debatten som innebär mångfald
på menyn. Vi har gjort undersökningar som visar att kunderna är
positiva till kyckling och fisk .Eftersom kunden kan välja mellan
sallad, mos och strips samt mellan mörkt eller ljust bröd så blir
portionen väldigt flexibel.
Hur stor är marknaden?
– Jag vet inte här och nu men vi ser att värdena har ökat från noll
procent av kunderna vill fortfarande ha en traditionell hamburgare. Det är
bara ett par procent som är intresserade av fisk, kyckling eller
vegetariskt. Men marknaden växer så vi ser verkligen en framtid i det
här.
När är produkten introducerad i Sibyllas alla gatukök i landet?
– Nu under våren ska den finnas hos alla, räknar jag med.
Har ni fler nya produkter på gång?
– Vi introducerar också en kycklingburgare och tillsammans med
innehåller också sej som inte är en utrotningshotad fisk. Vi
experimenterar också med paneringen och ska minska den med tio procent
vi har märkt att trenden går mot mindre panering och det passar bättre
för våra stekbord.
Gillar du själv laxburgare?
– Ja, jag jobbar ju i ett av de största köttföretagen men vill gärna ha en valmöjlighet. Jag älskar laxburgare.
Text: Camilla Myrsten