23948sdkhjf

Christina Cheng: Vatten på flaska nya stadsjeepen

Kategorin för buteljerat vatten växte med dryga 15 procent ifjol och beräknas gå om osockrad läsk om tre år. Framgången för buteljerat vatten kan brytas ner på ett antal viktiga faktorer: hälsotrenden, on-the-go och en allmän vilja att piffa till sitt liv med lite design och lifestajl.

Christina Chengär trendanalytikeri egna företagetCheng alertVatten har sedan ett par år utsetts till framtidens vinnarkategori vad gäller drycker, men frågan är hur det faktiskt kommer att bli med det. Den tippade vinnarkategorin riskerar att åka på rejäl duvning av den allt starkare trenden av ökad klimatmedvetenhet. En jämförelse med stadsjeepstrenden har sina intressanta paralleller. För stadsjeepen är väl det rationella argumentet en ökad bekvämlighet och säkerhet (för dem som sitter i) kopplat till en sjusärdelses blingblingfaktor. Stadsjeepen är sjukt stor och cool. Eller var åtminstone. Impafaktorn har på ganska kort tid börja glida över i en dumstrutsfaktor där motiveringen får vara gedigen för att en bensinslukande jätte på vägarna och gatorna i stan ska kännas smart i dessa dagar. Försäljningskurvan för kategorin visar också ett lavinliknande ras. Frågan är: kommer det att bli likadant för flaskvatten?Vad gäller San Pellegrino, Perrier och Evian så känns svaret givet: Ja. Det finns liksom inget som känns så omotiverat i dessa dagar som att transportera vatten från södra Europa till ett land där kranvatten på sina håll är mineralvattenklassat. Den typen av flaskvatten kan också ses som en symbol för den Paris Hilton-era som - vill jag påstå - vi är på väg att lämna. Vad gäller våra svenska varumärken som Ramlösa, Loka och handelns egna märken är svaret inte lika givet. Ramlösa, Loka och andra flaskvatten är starka symbolbärare av hälsa och natur som många idag eftersöker. Alternativen på Pressbyrån erbjuder inte heller någon vidare tröst ur ett miljöperspektiv. När det gäller valet på hyllan i mataffären, där de stora volymerna finns, ja då blir det intressant. Medan 50-centlilitersflaskan i servicehandeln främst ersätter läsken så ersätter 1,5-liters flaskan vattnet ur kranen hemma. På tjugo år har vi gått från en årlig konsumtion per capita på åtta liter till 25 liter. En fortsatt sådan utveckling är långt ifrån given.Mycket pekar på att vattenfrågan kommer att bli den första skarpa bristvaran i den nya verklighet som klimatförändringen för med sig. Vattentillgången kan alltså mycket väl gå om energifrågan i resursdebatten. På global nivå så går runt 80 procent av vattenförbrukningen till matproduktionen. På individnivå använder vi cirka 50 liter per person och dag till hushållet, samma siffra men med avseende på matproduktion är 3 500 liter vatten. Så att misstänka att flaskvatten kan bli nästa symbol för överkonsumtion är ingen högoddsare. På lyxrestauranger i både Sverige och utomlands kan noteras att en trend med eget vatten växer fram, det vill säga restaurangerna filtrerar och kolsyrar sitt eget vatten. Är det månne det som blir svaret på en växande miljömedvetenhet: kolsyrat mineralvatten från Ica Kvantum i Gränby?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063