23948sdkhjf

Carrefour ökade på tuff hemmarknad

Franska handelskoncernen Carrefour ökade sin försäljning med 6,5 procent under första kvartalet, räknat i konstant växelkurs. Minst var ökningen på hemmamarknaden, + 1,6 och störst i Asien, + 22,0.

Carrefour är världens näst största detaljhandlare efter Wal-Mart. Totalförsäljningen under kvartalet uppgick till 21,5 miljarder euro, drygt 190 miljarder kronor.Försäljningen i Frankrike, som står för 45 procent av omsättningen, påverkades kraftigt av prispress. Enligt Carrefour råder det för närvarande deflation vad gäller livsmedelspriser i landet och kedjans ambition att erbjuda de bästa priserna för konsumenterna har medfört en deflation, alltså prissänkning, med 1,9 procent. Ökningen av omsättningen med 1,6 betyder alltså en rejäl volymökning.Av formaten är det hard discount, alltså lågservicebutikerna, som utvecklas bäst.I butikerna i Asien, som bara står för åtta procent av omsättningen, steg dock försäljningen med 22 procent och i Latinamerika, med cirka nio procent av omsättningen steg försäljningen med 17,1.I Europa, utanför Frankrike, ökade omsättningen med 7,5 procent.

Under kvartalet öppnade koncernen 170 nya butiker, inklusive förvärv. Total ny butiksyta var 203 000 kvadratmeter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078