Kritik mot glaserad broccoli
Konsumentverket är på sin vakt mot glacerad broccoli och anser inte att konsumenterna ska behöva betala för vatten som omger den frysta grönsaken och verket anser att det handlar om 10-15 procent av vikten.
Verket testade nio olika märken av fryst broccoli för att se om angiven vikt
testade märkena är Coop, Eldorado, Euroshopper, Findus, ICA, Lidl,
Willys och X-tra.
– Företagen måste snarast gå igenom hela sitt frysta sortiment.
livsmedlet där konsumenter betalar för vatten, säger Louise
Ungerth, chef för konsumentfrågor vid Konsumentföreningen Stockholm.
Testen visar att ICAs och Coops frysta broccoli, båda från Ecuador,
glaseras, det står tydligt på förpackningen och den innehåller också
rätt mängd broccoli. För Willys och Eldorado (Axfood), ICA handlarnas
broccoli från Spanien, Euroshopper (ICA) och X-tra (Coop) var
undervikten mellan 10–15 procent jämfört med vad som angavs på påsen.
Samtliga är från Spanien. Lidls gav inget solklart utslag, enligt en
pressrelease.
– Det kan finnas tekniska skäl att spraya vatten på broccolin innan den
fryses in, men mängden broccoli måste stämma överens med vad som anges
på förpackningen. Vi har kontaktat samtliga tillverkare där
avvikelserna är stora. ICA agerade snabbt och genomförde analyser som
gav samma resultat som vårt test och kommer nu att rätta till felet.
Även Coop kommer nu att ändra sina förpackningar, säger Louise Ungerth.