23948sdkhjf

I väntan på norrmännen...

STORLIEN. Här laddar Konsumbutiken för påskens anstormning av köpsugna norrmän.

Bra tryck på skärtorsdagen är en självklarhet för en livsmedelsaffär.

Att kalla in polis för att få ordning på trafiken utanför butiken och

till sist tvinga kunderna till en annan affär är inte lika vanligt. Men

förra året inträffade detta på Konsum i Storlien.Butiken i Storlien har en unik ställning i kooperationen. Trots att den ligger i en ort med 120 bofasta i 40 hushåll är butiken en av Konsum Nords storsäljare. Skälet till de stora volymerna är förstås närheten till Norge. Trondheim med omland finns tio mil bort, och det handlar om 300 000 köpstarka norrmän. Konsum Nord är inte pigga på att lämna ut siffror, men det faktum att Storlien var den näst största butiken i det forna föreningen Konsum Jämtland, slagen bara av Coop Forum i Östersund, säger det mesta.- Och när vi låg kvar i den gamla lokalen nere i byn var vi den butik som hade högst omsättning per kvadratmeter i hela landet, säger Ann-Charlotte Lind, butikschef som började jobba i affären 1998.Verksamheten flyttade till den nya fastigheten uppe vi E14 2003. Den lokalen har 850 kvadratmeter säljyta, vilket är mer än dubbelt så mycket som den gamla.Men i den ytan räknas inte butikens verkliga dragplåster in, tobaksförsäljningen och verksamheten som ombud för Systembolaget.- Tobaken står för en tredjedel av butikens omsättning, berättar Ann-Charlotte Lind.Systembolaget lämnar av säkerhetsskäl inte ut omsättningssiffror, men säger att Konsum i Storlien är det ombud som har högst omsättning i hela landet och volymen är i klass med en mindre Systembolagsbutik. Svenska vin och ölpriser betalar många mils bilkörning förr norrmännen. En box med vin är exempelvis hundra kronor billigare på den här sidan gränsen.När Fri Köpenskap besöker butiken i början av veckan är läget lite kaosartat. Det börjar redan på parkeringsplatsen där stormbyarna och det snöblandade regnet river ned flaggan från flaggstången. Och inne i butiken jobbar personalen för högtryck för att hinna fylla på i hyllorna till den bästa försäljningsveckan på året.Men det är inte lätt eftersom kunderna, bil- och bussburna väller in genom dörrarna och sliter varorna ur hyllorna nästan innan den hunnit dit.- Den som tycker arbetet inför påsk är jobbigt kan tredubbla den känslan. Då har man Storlien, suckar butikschef Lind, innan hon besvara ytterligare ett av dagens otaliga telefonsamtal.Kyckling, kanelbullar är några av storsäljarna, men så är det hela året. Till påsk är godiset vara den verkliga volymvaran.Bara lösgodiset från Karamellkungen trefaldigar sin försäljning under de två påskveckorna. Det betyder att en volym på cirka sex ton lämnar butiken denna helg. Och då är inte alla pallar med förpackat godis som står på en mängd platser i butiken, inräknat.Sötsaker, tobak och alkohol, det är inte de hälsosamma kosten som står högst i kurs när norrmännen shoppar till påsk.Lars Thulin

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063