23948sdkhjf

Carina Holmberg: Marknaden på gott och ont

Förr reste man till marknaden för att skaffa förnödenheter och social stimulans. Göra affärer, träffa möjliga partners, ha trevligt och köpa det man behövde.

Carina Holmberg

ekonomie doktor

och konsult


Vår bild av marknaden, kanske präglad av hur Astrid Lindgren

berättat om den, är att det var ett ganska trevligt ställe. Ett

välkommet avbrott i vardagen som gav något att tala om långt efter att

man återvänt hem.


I den ekonomiska litteraturen kan man läsa om den teoretiska

marknaden, en modell för hur utbud och efterfrågan möts. Om det som

bjuds ut inte efterfrågas kommer det att försvinna. Om det som bjuds ut

i stället är mycket attraktivt så det blir brist kommer priserna att

stiga. När det finns för få leverantörer av något som efterfrågas

kommer enligt modellen fler aktörer in på marknaden, utbudet ökar,

priserna sänks. Modellen bygger på att konsumenterna vet vad de vill ha

och vad de är beredda att betala. I teorin fungerar här konsumentmakten

utmärkt.


Marknadskrafterna råder idag i allt större utsträckning i den

svenska detaljhandeln. När tidigare etableringshinder försvinner och

därmed spär på branschens strukturomvandling sker stora förändringar.

Stora köpcentrum byggs på billigare mark med gott parkeringsutrymme.

Diskussionen om stadskärnornas problem att attrahera kunder blir en

självklar konsekvens. Utländska lågprisaktörers intåg på den svenska

dagligvarumarknaden har medfört skärpt konkurrens och prissänkningar i

konsumentledet. Utbyggnaden av egna märkesvaror har spetsat till

förhandlingarna mellan leverantör och detaljhandelsledet. Vårt hopp

står till konsumenternas fortsatta och helst ökande köpglädje.


Som konsument är jag beroende av en dagligvaruhandel så att jag

får det jag behöver och vill ha till vettiga priser med den

tillgänglighet jag är beredd att betala för. Att det finns mer att

välja på, att det är läckert presenterat, öppet länge, trevlig och

kompetent personal, fräscht i butiken bidrar till mitt val av butik.


Som konsument kan jag verkligen uppskatta att vi fått en riktig

prisdiskussion i Sverige. Lågprisaktörerna har bidragit till att skärpa

konkurrensen och att jag kan betala mindre för maten. Prispress är bra

och en illustration av hur marknadsmodellen ska fungera. Att det blir

tryck nedåt på inköpspriser och marginaler är en självklarhet.


Vi har i Sverige efterfrågat mer av det som marknadskrafterna

kan ge. Att vissa drabbas av negativa konsekvenser verkar komma som en

överraskning. Ica har agerat enligt marknadens regler, för att jag och

andra konsumenter har efterfrågat det. När Ica nu backar och säger att

de inte ska agera helt marknadsmässigt borde vi diskutera vad vi

egentligen kräver av dem.

Det Ica råkar ut för drabbar marknadsledare med ambition att

vara goda samhällsmedborgare. Att Ica agerar som de gör är helt korrekt

ur varumärkessynpunkt. Var det inte Pippi Långstrump som sa att ”den

som är väldigt stor måste vara väldigt snäll” och det är som så mycket

av Astrid Lindgren kloka ord. Men vem är egentligen snäll mot

konsumenterna?

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093