Carina Holmberg: Marknaden på gott och ont
Förr reste man till marknaden för att skaffa förnödenheter och social stimulans. Göra affärer, träffa möjliga partners, ha trevligt och köpa det man behövde.
Carina Holmberg
och konsult
Vår bild av marknaden, kanske präglad av hur Astrid Lindgren
välkommet avbrott i vardagen som gav något att tala om långt efter att
man återvänt hem.
I den ekonomiska litteraturen kan man läsa om den teoretiska
bjuds ut inte efterfrågas kommer det att försvinna. Om det som bjuds ut
i stället är mycket attraktivt så det blir brist kommer priserna att
stiga. När det finns för få leverantörer av något som efterfrågas
kommer enligt modellen fler aktörer in på marknaden, utbudet ökar,
priserna sänks. Modellen bygger på att konsumenterna vet vad de vill ha
och vad de är beredda att betala. I teorin fungerar här konsumentmakten
utmärkt.
Marknadskrafterna råder idag i allt större utsträckning i den
därmed spär på branschens strukturomvandling sker stora förändringar.
Stora köpcentrum byggs på billigare mark med gott parkeringsutrymme.
Diskussionen om stadskärnornas problem att attrahera kunder blir en
självklar konsekvens. Utländska lågprisaktörers intåg på den svenska
dagligvarumarknaden har medfört skärpt konkurrens och prissänkningar i
konsumentledet. Utbyggnaden av egna märkesvaror har spetsat till
förhandlingarna mellan leverantör och detaljhandelsledet. Vårt hopp
står till konsumenternas fortsatta och helst ökande köpglädje.
Som konsument är jag beroende av en dagligvaruhandel så att jag
tillgänglighet jag är beredd att betala för. Att det finns mer att
välja på, att det är läckert presenterat, öppet länge, trevlig och
kompetent personal, fräscht i butiken bidrar till mitt val av butik.
Som konsument kan jag verkligen uppskatta att vi fått en riktig
konkurrensen och att jag kan betala mindre för maten. Prispress är bra
och en illustration av hur marknadsmodellen ska fungera. Att det blir
tryck nedåt på inköpspriser och marginaler är en självklarhet.
Vi har i Sverige efterfrågat mer av det som marknadskrafterna
överraskning. Ica har agerat enligt marknadens regler, för att jag och
andra konsumenter har efterfrågat det. När Ica nu backar och säger att
de inte ska agera helt marknadsmässigt borde vi diskutera vad vi
egentligen kräver av dem.
Det Ica råkar ut för drabbar marknadsledare med ambition att
vara goda samhällsmedborgare. Att Ica agerar som de gör är helt korrekt
ur varumärkessynpunkt. Var det inte Pippi Långstrump som sa att ”den
som är väldigt stor måste vara väldigt snäll” och det är som så mycket
av Astrid Lindgren kloka ord. Men vem är egentligen snäll mot
konsumenterna?