23948sdkhjf

Ramlösa utan bubblor på gång

Carlsberg  kommer i år att lansera Ramlösa som ett stilla vatten, alltså utan tillsats av kolsyra.

– Vi ser en stor potential för Ramlösa stilla, säger Ann-Louise Kämpe, informationschef på Carlsberg Sverige.


För tillfället växer marknaden för stilla vatten med 25 procent om året

i Sverige, men trots det står det bara för fyra procent av den totala

marknaden för buteljerat vatten. I Danmark och Norge svarar det stilla

vattnet för 40 procent.


Carlsbergs förhoppning är att det stilla vattnet på tre år ska nå en

andel på 15 procent i Sverige. Om åtta år år beräknas vattenmarknaden vara större än läskmarknaden.


Förra året ökade vattenmarknaden 15 procent, medan läsk och öl växte

marginellt. Svenskarna drack 220 miljoner liter buteljerat vatten till

ett värde av runt en miljard kronor. På 20 åren har

konsumtionen av buteljerat vatten tredubblats till cirka 25 liter per

svensk och år.


– Hälsotrenden fortsätter och i dag vill 60 procent av

konsumenterna ha ett hälsosamt dryckesalternativ. Vi rör oss också

mycket mer ute och vill dricka här och nu. Allt detta gör att

konsumtionen av buteljerat vatten ökar från år till år, säger

Christina Hellbom markands- och försäljningsdirektör för Ramlösa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063