23948sdkhjf

Stefan Melesko: Konkurrens på låtsas

Här är ett par iakttagelser, eller snarare dramatiska händelser, kring handel och kundrelationer som förtjänar att synas.

Stefan Melsesko,

ekonomie doktor,

mediaforskare

och skribent


Från Fri Köpenskaps nyhetsbrev, först om Erik Olsson i FK 26 februari:


”Posten flaggar för försämrad postutdelning

Posten har beslutat ändra sin brevhantering eftersom allt färre brev

skickas med post. Försök pågår med post som inte delas ut förrän sent

på eftermiddagen och vd Erik Olsson flaggar för att posten kan komma

att sluta dela ut brev varje dag.”


Sedan kommer något som påminner om vad politrukerna i Sovjet

kunde sagt: ”Postens vd Erik Olsson varnar för att posten kan komma att

delas ut mer sällan. Vi har ett helt obsolet regelverk där vi inte ens

på vår egen hemmamarknad kan konkurrera på lika villkor. Ändras inte

det måste vi rationalisera, säger han till DN.”


Tror ni att han visat samma arrogans om han varit kvar på Dagab eller KF?

Den här typen av uttalanden av chefer för gamla statliga verk har några förklaringar


o Trots bolagisering och visionära strategier har

Posten de facto monopol på brevutdelning. Då sätter man reglerna själv.

Men om man låtsas att man har konkurrens och dessutom har övertygat sin

styrelse om det så leder det till andra effekter eftersom man måste

efterlikna näringslivet.


o Incentivesystem skapas därför för ledningen, som

gör att de tjänar mer privat på att skära kostnader än att arbeta med

konsumentnytta, kundservice och att utveckla intäktssidan, som är

mycket svårare.


o Det finns ingen konkurrens till Posten för brev,

vilket bevisas av att inget företag har kunnat gå ut och erbjuda en

bättre servicenivå. Så vad Olsson pratar om är en gåta.


Postens hantering av brev är inte ett klassiskt monopol i teoretisk

mening. Därför kan inte monopolteorin tillämpas. Sådan här ”public

utility” med en uppgift i samhällsstrukturen skall prissätta efter en

annan modell. Dessutom ska det ha ett ramverk för sin verksamhet. Men

någon konkurrens på vanliga brev har Posten inte.


Så uppmaningen till Erik Olsson är: tänk en gång till!


Nästa händelse är en hjältes avlägsnande från en av de

mest betydelsefulla posterna i svensk dagligvaruhandel. Från FK:s

nyhetsbrev den 21 februari:


”Kulldorff lämnar Ica


Sven-Olof Kulldorff, vice vd och chef för inköp och sortiment på,

lämnar Ica idag,” Senare refererar nyhetsbrevet en sammanfattning från

DN: ”Kunden ska aldrig betala mer än nödvändigt för en vara.

Problemet är bara att Ica vuxit sig så stort att de mindre svenska

leverantörerna är nästan helt i händerna på dess inköpare.”


Jag tillbringade några timmar den gångna veckan i

Marknadsdomstolens lokaler. Domstolen hanterar också konkurrensärenden.

Det slog mig att det är väldigt vanligt att konkurrenter i andra

branscher övervakar varandra och att den som är störst får finna sig

att svara på om de missbrukar sin dominerande ställning. När hände det

att Ica anmäldes av Axfood eller Coop? Här har marknadsekonomin ett

problem. De som borde anmäla - till exempel leverantörer som

uppenbarligen är en överkörd kategori - vågar inte. Då får de inte

leverera alls till Sveriges största handlare. Och inte lär de få stöd

av Axfood eller Coop, som självfallet tycker att Ica gör rätt och

säkert önskar att de själva kunde göra samma sak.


Konkurrensmyndigheterna verkar inte heller ha något riktigt

civilkurage. Konsumenterna då? Ja, för dem är det en komplicerad kedja

att bevisa utnyttjande av dominerande ställning.


I ekonomisk teori kallas den här marknadstypen för ”monopsony”.

Många säljare finns men i realiteten bara en köpare. När förändras den

bilden? När får konsumenten en reell chans att påverka sortimentet?.


Till Ica blir uppmaningen: fortsätt att ompröva vedertagna beteenden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079