Stefan Melesko: Konkurrens på låtsas
Stefan Melsesko,
mediaforskare
och skribent
Från Fri Köpenskaps nyhetsbrev, först om Erik Olsson i FK 26 februari:
”Posten flaggar för försämrad postutdelning
skickas med post. Försök pågår med post som inte delas ut förrän sent
på eftermiddagen och vd Erik Olsson flaggar för att posten kan komma
att sluta dela ut brev varje dag.”
Sedan kommer något som påminner om vad politrukerna i Sovjet
delas ut mer sällan. Vi har ett helt obsolet regelverk där vi inte ens
på vår egen hemmamarknad kan konkurrera på lika villkor. Ändras inte
det måste vi rationalisera, säger han till DN.”
Tror ni att han visat samma arrogans om han varit kvar på Dagab eller KF?
Den här typen av uttalanden av chefer för gamla statliga verk har några förklaringar
o Trots bolagisering och visionära strategier har
Men om man låtsas att man har konkurrens och dessutom har övertygat sin
styrelse om det så leder det till andra effekter eftersom man måste
efterlikna näringslivet.
o Incentivesystem skapas därför för ledningen, som
konsumentnytta, kundservice och att utveckla intäktssidan, som är
mycket svårare.
o Det finns ingen konkurrens till Posten för brev,
bättre servicenivå. Så vad Olsson pratar om är en gåta.
Postens hantering av brev är inte ett klassiskt monopol i teoretisk
utility” med en uppgift i samhällsstrukturen skall prissätta efter en
annan modell. Dessutom ska det ha ett ramverk för sin verksamhet. Men
någon konkurrens på vanliga brev har Posten inte.
Så uppmaningen till Erik Olsson är: tänk en gång till!
Nästa händelse är en hjältes avlägsnande från en av de
nyhetsbrev den 21 februari:
”Kulldorff lämnar Ica
Sven-Olof Kulldorff, vice vd och chef för inköp och sortiment på,
DN: ”Kunden ska aldrig betala mer än nödvändigt för en vara.
Problemet är bara att Ica vuxit sig så stort att de mindre svenska
leverantörerna är nästan helt i händerna på dess inköpare.”
Jag tillbringade några timmar den gångna veckan i
Det slog mig att det är väldigt vanligt att konkurrenter i andra
branscher övervakar varandra och att den som är störst får finna sig
att svara på om de missbrukar sin dominerande ställning. När hände det
att Ica anmäldes av Axfood eller Coop? Här har marknadsekonomin ett
problem. De som borde anmäla - till exempel leverantörer som
uppenbarligen är en överkörd kategori - vågar inte. Då får de inte
leverera alls till Sveriges största handlare. Och inte lär de få stöd
av Axfood eller Coop, som självfallet tycker att Ica gör rätt och
säkert önskar att de själva kunde göra samma sak.
Konkurrensmyndigheterna verkar inte heller ha något riktigt
att bevisa utnyttjande av dominerande ställning.
I ekonomisk teori kallas den här marknadstypen för ”monopsony”.
bilden? När får konsumenten en reell chans att påverka sortimentet?.
Till Ica blir uppmaningen: fortsätt att ompröva vedertagna beteenden.