23948sdkhjf

Skilsmässa mellan Cadbury och Schweppes

Cadbury-Schweppes, som bildades genom att konfektyrföretaget Cadbury fusionerades med läsktillverkaren Schweppes, funderar på att dela upp sig i sina två ursprungliga delar.

I samband med det övervägs också en försäljning av den nordamerikanska dryckesdivisionen.


Uttalandet kommer en vecka efter det att den amerikanska hedegefonden

Trian köpt knappt tre procent av bolagets aktier. Posten kan verka

liten men innebar ändå att Trian blev en av de fem största aktieägarna.

Syftet med köpet var uppenbarligen att tvinga fram en delning för fonden välkomnade detta ”aktieägararinriktade” drag.

– Vi tror att de två verksamheterna därmed kommer att klara sig

bättre på sina respektive marknader, sade Trian enligt Financial Times.


Marknaden delade denna uppfattningen: aktien steg tre

procent och stängde förra torsdagen på börsrekordet 6,20 pund.

Cadbury-Schweppes vd Todd Stitzer säger dock till tidningen att bolaget

övervägt denna förändring en längre tid. Mer detaljer om en uppdelning

väntas komma i mitten av juni.


Det var redan 1969 som de båda brittiska bolagen gick samman. 1995

köpte man amerikanska Dr Pepper/Seven up. Det gjorde gruppen till den

tredje största läsktillverkaren i världen efter Coca-Cola och Pepsico.


2002 köptes danska tuggummitillverkaren Dandy, med varumärken som

Stimorol och V6. Därmed blev Cadbury-Schweppes Europas näst största

tuggummiföretag.


Kända varumärken förutom de redan nämnda är Basset´s, Bubba, Canada Dry och Snapple.


Cadbury Schweppes omsatte förra året, 6,6 miljarder pund, drygt 90

miljarder kronor. Rörelsevinsten var 909 miljoner pund, en

minskning cirka med tio procent jämfört med föregående år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079