Skilsmässa mellan Cadbury och Schweppes
Cadbury-Schweppes, som bildades genom att konfektyrföretaget Cadbury fusionerades med läsktillverkaren Schweppes, funderar på att dela upp sig i sina två ursprungliga delar.
I samband med det övervägs också en försäljning av den nordamerikanska dryckesdivisionen.
Uttalandet kommer en vecka efter det att den amerikanska hedegefonden
liten men innebar ändå att Trian blev en av de fem största aktieägarna.
Syftet med köpet var uppenbarligen att tvinga fram en delning för fonden välkomnade detta ”aktieägararinriktade” drag.
– Vi tror att de två verksamheterna därmed kommer att klara sig
bättre på sina respektive marknader, sade Trian enligt Financial Times.
Marknaden delade denna uppfattningen: aktien steg tre
Cadbury-Schweppes vd Todd Stitzer säger dock till tidningen att bolaget
övervägt denna förändring en längre tid. Mer detaljer om en uppdelning
väntas komma i mitten av juni.
Det var redan 1969 som de båda brittiska bolagen gick samman. 1995
tredje största läsktillverkaren i världen efter Coca-Cola och Pepsico.
2002 köptes danska tuggummitillverkaren Dandy, med varumärken som
tuggummiföretag.
Kända varumärken förutom de redan nämnda är Basset´s, Bubba, Canada Dry och Snapple.
Cadbury Schweppes omsatte förra året, 6,6 miljarder pund, drygt 90
minskning cirka med tio procent jämfört med föregående år.