23948sdkhjf

Christina Möller: Lär av kockarna

Jag lagar gärna mat hemma för en middag vid köksbordet, men ser fram emot en kväll på krogen då och då. För andra är utematen regel och det hemlagade ett undantag.

Christina Möller,

fd provkökschef,


Coop


Butiken och krogen spelar olika roller i våra liv, men gemensamt

är att de förser oss med det livets goda, som vi kräver ett par tre

gånger om dagen, nämligen mat. Kulturskillnaderna mellan branscherna är

stora. En gång i tiden var restaurangen en lyx som bara ett fåtal hade

tillgång till. Butiken var däremot något vardagligt som tillhörde

hushållet. Det var tjänstefolket och kvinnorna som handlade.


Restaurangbranschen hade dock ingen högre status. Krögare och kock var inga yrken att skryta med, medan handlare och butiksbiträde stod högre i rang.


I dag är verkligheten en annan. Kockarna har gjort en

häpnadsväckande klassresa. Krogen har blivit allas vardagsrum och maten

ett fritidsintresse. Kockarna är våra nya idoler och superstjärnor. En

utveckling som inte har kommit butiken till del. Butiksjobbet har gått

motsatt väg.


För oss konsumenter är däremot butiken och krogen två likvärdiga

möjligheter att få oss en bit mat. Därför borde en dialog mellan krogar

och butiker vara intressant. Man kan fråga sig vad de har att lära sig

av varandra.


Nyligen korades Årets Kock. Under stor mediabevakning och med

hejaklackarna i full gång skapades mat som granskades med lupp.

Segraren blev som vanligt tokglad och fick en rejäl vitamininjektion i

sin karriär.


Jag blir varje år imponerad av de tävlandes råvarukunskap och

förmågan att nästan utan betänketid förvandla en råvarukorg till

nyskapande anrättningar presenterade med stilistisk noggrannhet. Liksom

hygienen och professionalismen i råvaruhanteringen.


Hur kan denna yrkesstolthet, råvarukunskap och trendmedvetenhet

föras över till butikslivet? Kan matarbetet i butik bli lika medialt

och påhejat som krogarnas? Kan råvarukorgen förvandlas till

säljaktiviteter och skulle presentationen på tallriken kunna bli en

måltidsexponering i färskvarudisken?


Samtidigt har kockarna mycket att lära av butiksfolket i

förmågan att möta kunden. Att ständigt arbeta inför öppen ridå, men

kunderna runt om kring sig. Kundkontakten är butikens starka sida,

medan mången kock gärna undviker alltför personliga gästrelationer. Det

finns inget uppnäst och elitistiskt i butiken. Här är vardagen ständigt

närvarande och den vanliga maten är lag. I butiken säljs inget för

inbördes beundran.


Tänk om vi kunde hitta möjligheter att föra ett organiserat

samtal med olika aktörer i matens vardagsarbete. Från olika branscher

och med olika perspektiv. Jag tror det skulle tillföra alla parter

mycket.

Alldeles säkert skulle det bli ännu trevligare att gå på krogen och leda till ännu fler goda middagstips i butikens diskar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078