Minister utesluter inte lag i kampen mot fetma
- Jag vill inte ha mer lagar och regler. Men om branschen inte kan komma vidare med frivilliga överenskommelser så är lagstiftning ändå inte utesluten.Det var jordbruksminister Eskil Erlandssons varning till handeln och livsmedelsbranschen under en hearing på ämnet kost och fetma.
Företrädare för 36 företag och organisationer var på fredagen inbjudna
tvåminutersdragning svara på frågan ”Hur kan vi bidra till en bra
utveckling av goda matvanor och fysisk aktivitet”. Runt bordet fanns
allt från Friluftsfrämjandet till hamburgerkedjan Max, en del
myndigheter samt förstås dagligvarukedjor och livsmedelproducenter.Jordbruksminister Eskil Erlandsson och folkhälsominister Maria Larsson
var värdpar. Eskil Erlandsson öppnade hearingen med att peka på
livsmedelsföretagens ansvar för att ta fram bra produkter och bra
märkning på varorna som hjälper konsumenterna att välja rätt. Han hade
ett varningens ord:– Jag vill undvika fler lagar och regler. Jag
välkomnar frivilliga överenskommelser i branschen om bra märkning. Men
ni ska komma ihåg, att konsumenterna ställer krav. Och får de inte
gehör så går de till politikerna, till oss. Och kan inte ni själva
hjälpa konsumenterna så kan vi ändå bli tvungna att ingripa med
lagstiftning.Men många runt bordet slog ifrån sig alla tankar på lagstiftning.–
Vi tror inte på regleringar. Vi sköter oss faktiskt frivilligt och vet
att vi har ett ansvar för att ge konsumenterna alternativ., sa Helena Giertz, informationsdirektör på Procordia Food.Hon
berättade att 2004, redan innan hälsofrågan kom i fokus så hade
Procordia gått igenom hela produktsortimentet på 700 artiklar för att
se hur det stod till med socker och fett. En del var det inga problem
med, andra krävde åtgärder som nya recept. Risifrutti till exempel var
för fett och sött och fick rött ljus. – Därför finns det nu magrare varianter av Risifrutti, och en med fibrer också.Anders Forssten från hamburgerkedjan Max var också tydlig:– Nej till skatt, nej till lagstiftning, nej till inskränkningar i möjligheten att göra reklam.Och Agneta Dreber, vd i Livsmedelsföretagen, Li, spädde på:–
Lagstiftning är en gammal och förlegad syn. Och kladda inte i
reklamlagarna mer, man måste kunna annonsera om sina nya och bättre
produkter.Dreber pekade på att 70 procent av företagen har ändrat
såväl sammansättningen av produkterna som marknadsföringen för att inte
uppmuntra till överkonsumtion av socker och fett.Ingela Stenson
från Arla sa att hälsa numer var ett kommersiellt gångbart argument.
Mejerijätten har många mindre söta och feta nyheter i mejeriavdelningen.– De säljer bra, sade hon.Men alla var inte övertygade om att frivillighet räcker hela vägen.Liselotte Schäfer Elinder,
expert hos Världshälsorganisationen, WHO, sade att man där hoppades att
Sverige skulle bli landet som visade vägen i kampen mot fetman.–
Och då behövs det signaler uppifrån, jag tycker inte politikerna ska
abdikera här. WHO förespråkar alla sorters styrmedel. Alltså även
lagstiftning.Dagligvarukedjorna då? Jo, Lisbeth Kohls talade för både Ica och Svensk Dagligvaruhandel.– Vi försöker ligga i framkant när det gäller märkning. De skärpta nyckelhålsreglerna har varit till stor hjälp, sa hon.Magnus Frisk från Coop berättade att just nu var det halva priset på nyckelhålsmärkt bröd i Coopbutikerna.– Sådana kampanjer kan ge folk inspiration till att byta vanor och äta nyttigare, trodde han.Hemköps vd Per Uebel talde varmt för de godisfria kassorna. Nu har alla Hemköpsbutiker i hela landet minst en godisfri kassa.Men trots Hemköps insatser var Jan Bertoft från Sveriges Konsumenter inte nöjd med hur det ser ut i butikerna:– Det är för stort fokus på osundheter i när butikerna exponerar hela berg av snacks och läskflaskor.Folkhälsominister
Maria Larsson rundade av med att säga att hon var övertygad om att det
går att vända trenden med ökad övervikt och fetma. Det gick ju med
rökningen och det gick med tandhälsan. Men enkelt blir det inte:– Det finns ingen quick fix på den här frågan.Mats Lundman