23948sdkhjf

Kroppsvård tyngs av prispress

Hälsa och skönhet står högt på dagordningen. Totalt såldes kroppsvårdande produkter för 5,8 miljarder kronor i dagligvaruhandeln under 2005, enligt färska siffror från AC Nielsen som Fri Köpenskap i dag kan presentera.

Det var 0,3 procent mindre jämfört med motsvarande period föregående år.

Prispresss och handelns egna märkesvaror, EMV bidrog till att hålla tillbaka försäljningen. Och mer EMV väntas. Ica tänker lansera ett eget varumärke inom finkem till hösten.

– Det blir hårschampo och balsam i första steget, sedan blir det inom dusch, tvål och hud, säger Lena Teiner, kategoriansvarig för hygien och kemtekniskt på Ica till FK.

Livsmedelsjätten siktar på 5-10 procent av marknaden.

Hudkräm och övriga hudvårdsprodukter tillhörde vinnarna på dagligvaruhandelns butikshyllor under 2005, enligt AC Nielsens siffror. Totalt uppgick försäljningen till 361 miljoner kronor. Det var 7 procent mer jämfört med föregående år. Volymmässigt blev uppgången ännu större. Männens nya intresse för hudvård är en av orsakerna till uppsvinget.

Läs mer i Fri Köpenskap, som i dagens nummer satt kroppsvård i fokus på fyra sidor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063