Kroppsvård tyngs av prispress
Hälsa och skönhet står högt på dagordningen. Totalt såldes kroppsvårdande produkter för 5,8 miljarder kronor i dagligvaruhandeln under 2005, enligt färska siffror från AC Nielsen som Fri Köpenskap i dag kan presentera.
Det var 0,3 procent mindre jämfört med motsvarande period föregående år.
– Det blir hårschampo och balsam i första steget, sedan blir det inom dusch, tvål och hud, säger Lena Teiner, kategoriansvarig för hygien och kemtekniskt på Ica till FK.
Livsmedelsjätten siktar på 5-10 procent av marknaden.
Hudkräm och övriga hudvårdsprodukter tillhörde vinnarna på dagligvaruhandelns butikshyllor under 2005, enligt AC Nielsens siffror. Totalt uppgick försäljningen till 361 miljoner kronor. Det var 7 procent mer jämfört med föregående år. Volymmässigt blev uppgången ännu större. Männens nya intresse för hudvård är en av orsakerna till uppsvinget.
Läs mer i Fri Köpenskap, som i dagens nummer satt kroppsvård i fokus på fyra sidor.