Matbutiker tillgodoser inte kunder
En majoritet av svenskarna, 70 procent, är intresserade av mat. Men långt färre lockas och inspireras av matbutikerna, enligt en undersökning av konsultföretaget Brand Clinic.
– Dagligvaruhandeln har inte lyckats kapitalisera på den starka mattrend som råder nu. Utbudet är för likriktat och är anpassat till hur konsumtionen såg ut på 1980-talet, säger Bengt Håkansson på Brand Clinic till Svenska Dagbladet.
Undersökningen visar att hälften av svenskarna följer ett slags hybridmönster när de handlar, det vill säga blandar lågpris med lyx. Bengt Håkansson konstaterar att inom en rad handelsbranscher är utbudet tillräckligt brett för att tillgodose konsumenternas nya behov, men inte inom dagligvaruhandeln.
– Det konstiga är att man gör tvärtom. Handeln plockar bort premiumprodukterna och ersätter dem med egna märkesvaror, som varken är billigast eller håller högst kvalitet, säger han till SvDt.