Ny Arlastrategi för att slippa prisfall
En aktiv strategi för Arla Foods produktion av skummjölkspulver ska minska konsekvenserna av sommarens EU-reform, som syftar till att pressa priserna i hela unionen.
- Även om vi agerar är det inte tillräckligt för att helt motverka EU:s ambitioner om lägre priser, säger Jais Valeur, försäljningsdirektör i avdelningen för ingredienser, enligt ett pressmeddelande från Arla Foods Sverige.
Den första fasen har redan inletts i och med sänkningen av EU:s interventionspriser från den 1 juli i år. För Arla Foods ingrediensavdelning ser situationen i dagsläget dock hyfsad ut, uppger koncernen i sitt pressmeddelande.
- För tillfället är det stor efterfrågan på skummjölkspulver på världsmarknaden. Det förklaras bland annat av att mjölkmängden i Europa har legat nästan två procent under normal nivå fram till maj, och att den i Australien låg 2,5 procent lägre i fjol på grund av torkan, säger Jais Valeur.
Eftersom de europeiska mejerierna är inställda på att EU-reformen innebär ett prisfall har de minskat produktionen av skummjölkspulver med 20 procent under högsäsong,
- De här omständigheterna, som vi inte har haft något inflytande över, gör att EU-reformens konsekvenser skjuts upp några månader, men de kommer, säger säger Jais Valeur.
När Vimmerby börjar producera helmjölkspulver, som är mer lönsamt, minskar produktionen av skummjölkspulver med 20 000 ton. Samtidigt avvecklas marknader som inte är tillräckligt lönsamma när det gäller skummjölkspulver, och i stället säljs pulvret huvudsakligen Europa.
- Vi måste se över vår produktmix och våra kostnader, så att vi slipper stora prisfall.