23948sdkhjf

Förvänta er inte att få sälja vin och starköl

Jag förstår att det finns många funderingar bland landets livsmedelshandlare om hur framtiden ser ut beträffande möjligheterna att få sälja vin och starköl i butikerna. En ny undersökning visar att varannan butik som i dag säljer folköl inte respekterar åldersgränserna. Det tycker jag är urdåligt., skriver regeringens alkoholutredare, den socialdemokratiske riksdagsmannen Kent Härstedt, i veckans tankeställare.

Svensk alkoholpolitik befinner sig vid ett vägskäl. I decennier har den svenska alkoholpolitiken främst kännetecknats av allmänna restriktiva åtgärder med hög alkoholbeskattning och begränsad tillgänglighet. Detta har varit ett framgångsrikt recept för att hålla nere totalkonsumtionen och som en följd har alkoholskadorna varit bland de lägsta i Europa.

Nu förändras förutsättningarna snabbt. EU har harmoniserat införselreglerna och sedan den 1 januari i år upphörde det svenska undantaget att gälla. Nu kan man som privatperson för eget bruk ta in nästan obegränsade kvatiteter med alkohol.

Trots detta ökar smugglingen dramatiskt. Under 2003 ökade den med 18 procent och över en fyraårsperiod med 80 procent. Bakom döljer sig mindre nogräknade personer som för in alkohol i landet och som sedan säljer den vidare till barn, nattklubbar eller oseriösa krögare.

Till detta ska läggas snabba förändringar i vår nära omvärld. Danmark sänkte spritskatten med 45 procent den första oktober förra året. Finland den 1 mars i år med lika mycket. Den första maj blir Polen och Baltikum nya medlemmar i EU. Flera av länderna har mycket lägre alkoholskatt än Sverige.

Men redan innan dessa dramatiska förändringar börjar ta fart, hade en ordentlig totalkonsumtionsökning ägt rum hos det svenska folket. 1996-2003 ökade konsumtionen med 28 procent. Vi dricker nu mer än vad vi gjort på 100 år. Förra året ökade konsumtionen med fyra procent och detta är nu en ökningstakt som vi ser fortsätta och eskalera i år. Men den ökningstakt vi nu har kommer vi att dricka mest i Europa inom tio år, eventuellt långt tidigare.

I snitt dricker varje svensk över 15 år 10,3 liter 100-procentig alkohol per år. Omräknat så innebär det att varje svensk dricker ungefär en halv liter vodka i veckan. Tittar vi på 22-åriga män så dricker de i snitt 14 starköl i veckan. Vi ser också nu de första tecknen på att den alkoholrelaterade dödligheten ökar. Överhuvudtaget så har den förändring som skett inom alkoholområdet lett till att vi har en annan relation till alkoholen. Vi ser mer alkohol i trafiken, får signaler om att många gravida kvinnor inte längre är återhållsamma med alkohol under graviditeten, bara i Stockholm åkte 1 000 unga kvinnor in för akut alkoholförgiftning förra året.

I detta ligger den problematik som är Alkoholinförselutredningens utmaning. Vi måste hitta ett sätt att utveckla och modernisera den svenska alkoholpolitiken, utan att för den skull driva på en ytterligare totalkonsumtionsökning.

Ett av våra viktigaste instrument i alkoholpolitiken är Systembolaget. När man tittar på situationen i landet ser det mycket olika ut. Systembolaget i Skåne har en vikande marknadsandel på 30 procent. På andra håll i landet har Systemet en stark ställning med en marknadsandel på 75 procent. Var och en av de ovan nämnda utmaningarna -- ökade införselkvoter, smuggling, resandeinförsel, med mera -- underminerar Systembolagets traditionellt starka ställning. Detta är frågor vi kommer att bemöta i vår utredning då vi ska lämna vårt förslag den 15 augusti i år.

Jag förstår att det finns många funderingar bland landets livsmedelshandlare om hur framtiden ser ut beträffande möjligheterna att få sälja vin och starköl i butikerna. En ny undersökning visar att varannan butik som i dag säljer folköl inte respekterar åldersgränserna. Det tycker jag är urdåligt.

Det finns de som därför vill att folkölet i fortsättningen. Jag tillhör inte dem. Men jag tror att man måste börja att respektera åldersgränserna i butikerna, annars är jag övertygad om att frågan kommer att växa. Dels medverkar försäljningen till minderåriga att barn i tidig ålder kommer i kontakt med alkoholdrycker, vilket en stor majoritet av svenska folket tycker är oacceptabelt. Dels så innebär det att man från branschen inte respekterar de spelregler som gäller. Hur kan man då förvänta sig att få ett ökat förtroende?

I skrivande stund tror jag därför inte att detta är aktuellt.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063