23948sdkhjf

En ekonomisk härdsmälta

På onsdagen enades den röd-gröna koalitionen som styr Stockholm om detaljerna kring försöket med trängselskatt. Men idéerna sågas av Piers Merchant, näringspolitisk chef för Londons Handelskammare som varnar för ekonomisk härdsmälta och stora nackdelar för handeln.

När London införde trängselavgifter applåderade näringslivet, men systemet har minskat i popularitet.

Näringslivet förväntade sig fördelar genom att kunder, besökare och anställda skulle komma snabbare fram. Men i stället avstår många konsumenter från centrala London. De gör sina inköp på andra ställen. De åker dit bilar är välkomna -–till snabbt växande förortscentra vid motorvägarna och med fri parkering, skriver Piers Merchant i en debattartikel i Svenska Dagbladet.

Han pekar på att detaljhandeln i London har drabbats hårt och två undersökningar som handelskammaren har gjort visar på alarmerande siffror:

Nära en tredjedel av detaljhandlarna överväger att flytta ut ur avgiftszonen. 79 redovisar minskad omsättning och 25 procent har sagt upp personal, vilket hänförs till avgiften.

Enligt Merchant har också systemet blivit dyrare och gett mindre intäkter än vad borgmästaren i London förutspådde:

Om det kostar 97 miljoner pund att ta in 68 miljoner pund måste det vara en av de mest ineffektiva skatter som någonsin uppfunnits, skriver han och pekar på att subventionen på en miljard pund till busstrafiken inte är inräknad i siffran.

Om en del av dessa kostnader adderas till trängselavgifterna är hela projektet en ekonomisk härdsmälta.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078