23948sdkhjf

Vill skärpa reklamregler för öl

Reglerna för öl- och vinreklam ska bli mycket strikta. Inga människor ska få visas i annonserna och varningstexter blir obligatoriska. Det förslaget klubbar regeringen på torsdagen, uppger Sveriges Radios Ekoredaktion.

– Jag tror att reklam påverkar oss alla, så det här är i linje med vår politik att försöka hålla nere alkoholkonsumtionen i Sverige, säger folkhälsominister Morgan Johansson till Ekot.

Spritreklam är förbjudet i Sverige, men för ett år sedan tvingade EU:s regler Sverige att tillåta reklam för vin, öl och andra drycker med mindre alkohol.

Nu försöker regeringen begränsa den nya reklamen så mycket den kan med en rad nya regler för framförallt tidningar, bio och privatradio. Ingen reklam får rikta sig till unga under 25 år och reklamen måste innehålla varningstexter.

I tidningar får en annons inte vara större en kvällstidningssida. En av tankarna med förslaget är att annonserna ska rensas från allt som kan uppfattas som glamoröst. Inga människor får visas i annonserna, i vinreklam får bilderna i princip bara visa vinflaskan eller druvor och i ölreklam får bilderna i stort sett bara visa öl, eller råvarorna malt och humle.

En välkänd reklam visar en ensam kille med keps och vacker svensk natur. Ett sådant innehåll kommer alltså att bli förbjudet i både tidningar och bioreklam.

De nya reklamreglerna gäller även lättöl om tillverkaren gör ett starköl med samma namn. Även reklam för lättöl kommer alltså i princip bara att få visa bilder på ölflaskor eller burkar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095