Livsmedelsföretag spår tuff framtid
Svenska livsmedelsföretag ser att utvecklingen framöver medför problem som kan innebära en svårare framtid för dem. Det framgår av en undersökning som Jordbruksverket har genomfört.
Företagen tror inte att exportandelarna kommer att fortsätta öka särskilt mycket i framtiden. Det beror på att svenskproducerade varor ofta inte är tillräckligt konkurrenskraftiga i pris på den internationella marknaden. Det går inte att ta betalt för de svenska mervärdena. Enligt företagen fördyras produktionen av nationella regler kring exempelvis miljö- och djurskydd samt av Sveriges geografiska läge.
Enligt undersökningen får livsmedelskedjornas egna varumärken, EMV, större betydelse både i Sverige och inom EU och tränger successivt undan svenska etablerade varumärken. Företagen anser att de i större utsträckning kommer att bli leverantörer till kedjornas egna märken. Detta sätter en hård press på företagen att vara kostnadseffektiva, något som kan leda till mindre sysselsättning i industrin i framtiden.
Det starka intåget av EVM kan enligt företagen även leda till att valmöjligheterna för konsumenten på sikt minskar.
Utvidgningen av EU kommer enligt företagen både att medföra positiva och negativa effekter, såväl ökade affärsmöjligheter som hårdnande konkurrens. Det finns även en oro för att de nya medlemsstaterna inte kommer att följa de gemensamma EU-reglerna i samma utsträckning som Sverige.
Jordbruksverket ska under våren ta fram underlag för den fortsatta processen för att stimulera utveckling och export inom livsmedelsindustrin. Redovisningen sker den 1 juni 2004.
- Undersökningen är ett viktigt underlag i arbetet med regeringsuppdraget och visar tydligt på var livsmedelsföretagens farhågor finns, säger Peter Melin, chef för Jordbruksverkets marknadsavdelning, enligt ett pressmeddelande.