23948sdkhjf

Coop X-tra slår ut Änglamark

Coops nya lågprismärke Coop X-tra har kannibaliserat på Änglamark så att märket nu har försvunnit från säljtoppen. Coop har på årsbasis tappat kring 30 miljoner kronor i försäljningen av egna varumärken inom tvättmedel, skriver nyhetsbrevet Indikat.

Enligt AC Nielsens senaste mätning har Coops egna varumärke Coop X-tra tagit 2,2 procent av tvättmedelsmarknaden sedan det ersatte Blåvitt i början av året.

Det innebär en försäljning på 9 miljoner för X-tra det senaste halvåret. Under motsvarande period föregående år sålde Änglamark och Blåvitt tvättmedel för sammanlagt 25 miljoner kronor, vilket betyder att Coop på årsbais har förlorat omkring 30 miljoner i försäljning av egna varumärken inom tvättmedel.

De tvättmedel som säljer bäst i Sverige är, i tur och ordning, Via, Ariel, Ajax, Skona, Grumme, Eldorado, Neutral, Coop X-tra, Nopa och Persil.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047