"Svårt förstå innehållsförteckning"
- Som ett led i vår hälsosatsning drar vi därför i gång en kampanj för att öka kundernas kunskap om vad dessa förteckningar betyder, säger Ingrid Jonasson Blank, vice vd i Ica AB.
Ica refererar till en Gallup-undersökning som visar att många har problem med texten på livsmedelsförpackningarna. En stor andel, 39 procent, av svenska folket tycker att texterna är svåra att förstå.Samtidigt visar undersökningen att 60 procent försöker undvika något visst innehåll eller näringsämne i maten. Bland dessa är det så många som 38 procent som anser att förteckningarna är svåra att förstå.På helsidor publicerar Ica i dag, den 13 april, förklarande annonser i flera av Sveriges största dagstidningar. Dessutom delar Ica ut en lathund, det vill säga en förklarande broschyr, i 4,7 miljoner exemplar via Ica-butikerna. Informationen skickasockså ut till landets hemkunskapslärare.