Så ska Lidl bli öppnast i världen
Tyska dagligvarujätten Lidl gör nu helt om. Kedjan, som varit känd för sin tystnad, bryter slutenheten och ska bli världens mest öppna företag.
Det avslöjar den tyska facktidskriften Das Geschäft, som också skriver att kedjans nya informationspolicy antogs efter att man etablerat butiker i Sverige.
- En riktig skitsak som fick oss att arbeta om vår globala informationsstrategi från grunden, säger talesmannen.
För tidningen berättar han också hur Lidl ska bli världens öppnaste företag:
-Med start i Sverige ska vi samarbeta med kommersiella tv-kanaler för att direktsända alla våra styrelsemöten i Neckarsulm. Men eftersom de tyska direktörer som sitter i styrelsen är så tråkiga har vi bestämt oss för att enbart använda professionella skådespelare, säger talesmannen.
Det hela blir ett slags dokusåpa där man minut för minut kan följa hur styrelsen bestämmer sig för att etablera butiker i nya länder och på nya orter, hur man hittar på fantasifulla varumärken till kedjans lågprisprodukter och som alltid avslutas med att samtliga ledamöter i kör sjunger den nykomponerade Lidl-sången som bygger på kedjans nya slogan: Lidl är billigt – Lidl är öppet!