23948sdkhjf

Handeln säger ja till WWF-krav

En rad svenska och utländska detaljhandelskedjor samt livsmedelskoncerner sluter upp bakom Världsnaturfondens, WWF:s, krav på uthålligt producerad palmolja. I dag utgör medför produktionen att tropiska regnskogar i Sydostasien skövlas.

Mer än 200 företag och intressegrupper från sexton länder deltog i fjol i de rundabordssamtal som WWF ordnade. Resultatet blev ett upprop till stöd för en uthålligt producerad palmolja som nyligen undertecknats av ett 30-tal företag.

Svenska företag på listan är Axfood, Body Shop, Cloetta Fazer, Coop, Ica, Karlshamns, Santa Maria och Unilever Bestfoods.

Palmolja finns i konsumtionsvaror som margarin och matolja, men också i glass, godis, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. EU svarar för knappt 20 procent av världsimporten. Den snabba expansionen av palmoljeplantager är en av de drivande orsakerna bakom regnskogsskövlingen i Sydostasien

- Att rädda tropikskogarna är en kapplöpning med tiden. Företagens beslut att även ställa ekologiska och sociala krav är ett stort steg framåt. Målet är att vi i framtiden kan äta mat, sminka oss eller köpa möbler utan att värdefulla tropikskogar hotas, säger WWFs generalsekreterare Lars Kristoferson enligt ett pressmeddelande.

- Dialog med handeln och industri och engagemang från konsumenter spelar en viktig roll i det fortsatta arbetet, säger Lena Tham, ansvarig för företagskontakter på WWF.

Nästa steg i arbetet är att sätta upp kritierier för uthållig produktion av palmolja. Det gäller bland annat krav om att undanta värdefulla skogar och ställa krav på markanvändning – och landskapsplanering

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063