Sainsburys lämnar USA i maj
Brittiska dagligvarukedjan Sainsburys ökade försäljningen i Storbritannien med 1,4 procent under det brutna räkenskapsåret 2003. För senaste kvartalet var uppgången 0,8 procent. Samtidigt meddelar företaget att det ska sälja Shaws Supermarkets i USA till Albertsons för motsvarande 19, 1 miljarder kronor.
Försäljningen av Shaws beräknas vara klar i maj och bidra till att 35 pence per aktie kan delas ut till aktieägarna. Affären betyder också att Sainsburys drar sig tillbaka från den amerikanska marknaden och koncentrerar verksamheten till Storbritannien.
Under 2003 ökade Sainsburys försäljning i USA mer än i Storbritannien. För helåret var uppgången 3,7 procent och för fjärde kvartalet 5,2 procent.
Försäljningen i identiska butiker, det vill säga butiker som varit öppna i minst ett år, ökade däremot svagt i såväl USA som Storbritannien. För fjärde kvartalet rörde det sig om en minskning i båda länderna.
Sainsburys rapporterar också att hemleveransservicen, Sainsburys to You, fortsätter att växa och väntas gå med vinst i slutet av året.
Företaget förhandlar också om att köpa 20 butiker från tre andra kedjor, vilka avslöjas dock inte. Sainsburys förutspår dock att servicehandeln, bland annat de 136 Bells-butiker som köptes förra månaden, fortsätter att utvecklas bra och har stora möjligheter att växa ytterligare.
Sainsburys vinst väntas bli något lägre än 2002, men styrelsen förutspår att utdelningen till aktieägarna blir oförändrad.
I en kommentar konstaterar Sainsburys avgående koncernchef Peter Davis att företaget har ett tufft år bakom sig. Han understryker samtidigt att det har gjorts omfattande besparingar och att företaget nu kan investera mer i pris och kvalitet som driver försäljning.
- Vi börjar också få de finansiella fördelarna av en moderniserad leveranskedja och nya IT-plattformar. Vi ser fram emot att Justin King tillträder som gruppens nya vd nästa vecka.