23948sdkhjf

Rema 1000 närmar sig Rimi

Rema 1000-butikernas omsättning ökade 2003 med 8,5 procent. Reitangruppen har därmed en marknadsandel på cirka 17,5 procent i Norge, enligt företagets egna uppgifter som återges av norska tidningar.

Under årets första två månader har Rema-butikerna ökat försäljningen med 10 procent. Det gör att Rema nu närmar sig Rimi, som 2002 hade en marknadsandel på 17,7 procent, skriver Handelsbladet FK.

Totalt omsatte de 504 Rema 1000-butikerna i Norge, Sverige, Danmark och Slovakien 19,7 miljarder kronor 2003, skriver Aftenposten. Omsättningen för hela Reitangruppen var 27,6 miljarder kronor, vilket var en ökning på 8 procent. Rörelseresultatet var 1,4 miljarder kronor och nettoresultatet 360 miljoner kronor.

Tidningen skriver att Rema 1000 i Danmark efter tio år har fått samma goda utveckling som i Norge. Den första svenska butiken i Svinesund har däremot inte varit någon större succé. Men Reitangruppen bekräftar återigen att den ska satsa på den svenska marknaden.

Enligt Aftenposten har 2003 varit ett tungt år för 7-Eleven i Danmark och Sverige. Men 2003 var det första året utan förluster för kedjan i Danmark.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063