"Nya ekomat-kunder ett måste"
För att få upp volymerna på ekologisk mat krävs att branschen når de som har andra argument för att köpa ekomat än de grundläggande om allmän miljönytta och god djuruppfödning. Nu måste vi nå dem som har sin egen hälsa som argument, säger Camilla Sandenskog på Swedish Meats till Tidningarnas Telegrambyrå, TT.
TT, som har gjort en stor kartläggning av ekologisk mat, skriver att ekologiskt nötkött lämnar slakterier som vanligt kött och nya ekomjölksbönder får inga kontrakt. Efterfrågan har stannat av.
Även Krav, Kontrollföreningen för ekologisk odling, konstaterar att den stora försäljningsökning på 30-50 procent som märktes för några år sedan nu minskar.
Det politiska målet är att tio procent av nöt- och lammkött ska vara ekoproducerat år 2005 och just nu gäller fyra procent för nötköttet.
- Men vi kan ju inte säga till leverantörerna att de ska öka sin köttproduktion därför att det finns ett politiskt beslut så länge konsumenterna inte är villiga att köpa den stora volymen, säger Camilla Sandenskog, produktchef för ekomärkta produkter på Swedish Meats, till TT.
Hon tror att de ekokonsumenter som kallas heavy users, de som verkligen letar efter ekologiskt, nåddes redan för flera år sedan.
- För att få upp volymerna måste vi kanske hitta fram till gruppen minimum users, de som har andra argument för att köpa ekomat än de grundläggande om allmän miljönytta och god djuruppfödning. Nu måste vi nå dem som har sin egen hälsa som argument, säger hon till Tidningarnas Telegrambyrå, TT.