"Oriflame måste bli en framgång"
Börsintroduktionen av kosmetikaföretaget Oriflame måste bli framgångsrik, anser Christian Salamon, som ansvarar för introduktionen på huvudägaren Industri Kapital, enligt Dagens Industri.
- Det är viktigt för oss och för hela kapitalmarknaden i Stockholm, säger han till DI.
- Vi är medvetna om att det är något man måste förklara. Men det är svårare att förstå för en bred allmänhet än för en institutionell placerare. Och 97-98 procent av köparna är institutioner, säger Christian Salamon till tidningen.
Salamon säger till DI att i sådana här utköpsaffärer kan man välja att skapa godwill och därmed öka det egna kapitalet, eller som i Oriflames fall, att inte göra det vilket ger ett lägre eget kapital.
- För oss spelar det ingen roll så länge man har en balansräkning som ser vettig ut i ett låneperspektiv. Det är den reella verksamhetens kassaflöden som är det viktiga.
Oriflames omsättning 2002 var 544 miljoner euro, drygt 5 miljarder kronor. Rörelelseresultatet var 105,8 mijoner euro och vinsten efter skatt 74,4 miljoner euro.
Oriflame startade verksamheten i Sverige 1967 och finns i dag i 54 länder. Företaget arbetar med direktförsäljning och har i dag 1,4 miljoner säljkonsulenter, varav cirka 13 000 i Sverige. Koncernen har drygt 3 400 anställda.
Oriflame har omkring 600 produkter i sortimentet inom hudvård, kroppsvård, dofter och make-up. I år planeras en lansering av 140 nya produkter.