Coops flytt minskar kostnader
Coop Sverige har invigt sitt nya huvudkontor Coop Center i Solna, efter flytten från Slussen. Flytten i sig innebär en besparing på 13 miljoner kronor per år i hyra.
Tillsammans med övriga besparingar och effektiviseringar beräknas kostnaderna, utanför butiker och stormarknader, att nästan ha halverats fram till årsskiftet.
Coop Extra blir en egen butikskedja, men kommer organisatoriskt även fortsättningsvis att tillhöra Coop Konsum. Med hjälpa av låga priser och ekologi ska kedjan konkurrera med Ica Kvantum och Willys.
Änglamarkssortimentet ska sucessivt utökas och Signum ska på sikt ersättas med nordiska Coop. Lågprismärket Coop X-tra ska också utökas med fler produkter. Det blir även en satsning på specialvaror med de nya nordiska märkena Tero (som glödlampor och batterier) id (ljus och servetter med mera) Hugin för köks- och hushållsmaskiner samt märket Ino för hemelektronik, ljud och bild.
En annan nyhet är att samtliga 43 stormarknader får självscanningsystemet Shop Xpress.