23948sdkhjf

Företag vill stoppa palmolja

Palmolja finns i konsumtionsvaror som margarin och matolja men också i glass, godis, choklad och kosmetika, tvättmedel och hudkräm. Problemet är att den snabba expansionen av palmoljeplantager är en av de största orsakerna till regnskogsskövlingen i Sydostasien.

Nu sluter både internationella och svenska företag och detaljhandelskedjor upp bakom Världsnaturfondens (WWF) krav på uthålligt producerad palmolja. De svenska företag som undertecknat ett upprop är Axfood, Body Shop, Cloetta Fazer, Coop, Ica, Karlshamns AB, Santa Maria och Unilever Bestfoods.

– Att rädda tropikskogarna är en kapplöpning med tiden. Företagens beslut att även ställa ekologiska och sociala krav är ett stort steg framåt. Målet är att vi i framtiden kan äta mat, sminka oss eller köpa möbler utan att värdefulla tropikskogar hotas, säger WWFs generalsekreterare Lars Kristoferson.

EU svarar för knappt 20 procent av världsimporten av palmolja.

– Dialog med handeln och industri och engagemang från konsumenter spelar en viktig roll i det fortsatta arbetet, säger Lena Tham, ansvarig för företagskontakter på WWF.

Om palmoljeplantagerna fortsätter att breda ut sig hotas värdefulla naturområden. Arter som orangutanger och elefanter trängs tillbaka och lokalbefolkningens rättigheter åsidosätts, enligt Världsnaturfonden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062