23948sdkhjf

Ica siktar på tätposition i Norge

2004 ska bli året då Ica Norge ska vända utvecklingen. Målet är att bli marknadsledare genom att bygga fler Maxi, rulla ut Ica-konceptet och göra Rimi till ett tydligt lågpriskoncept.

- Jag blir svårt besviken om vi inte får en betydlig resultatförbättring, säger koncernchefen Kenneth Bengtsson till Handelsbladet FK.

Ambitionen är att Ica också ska bli marknadsledande i Norge.

- Men resan dit är inte enkel. Jag har den allra största respekten för Norgesgruppen som gör ett bra jobb i dag, men inget är omöjligt, säger Kenneth Bengtsson till tidningen.

Ica har tidigare meddelat att 35 Maxi-butiker ska byggas, men det kan bli något fler. Byggkostnaderna är cirka 100-150 miljoner kronor per butik.

- Det är stora men bra investeringar, säger Kenneth Bengtsson.

Fjolårets försäljning av lager, med ett underliggande fastighetsvärde på 2,5 miljarder, gör att koncernens kassa är stark, vilket kan investeras i nya butiker.

I mars ska koncernen fatta beslut om hur Ica-konceptet ska rullas ut i Norge. Bengtsson understryker att starten i testbutiken i Gjøvik inte var så bra, men försäljningen har ökat under den senaste tiden.

Bengsson betonar att det var lite av en experimentbutik, men att de framtida Ica-butikerna ska bli av en enklare modell. Delar av pilotbutiken ska dock användas när kedjan expanderar. Vilka butiker som ska konverteras till Ica är dock inte bestämt.

Kenneth Bengtsson säger också att Rimi ska bli ett tydligt lågpriskoncept och ta tillbaka den position kedjan en gång haft.

- Vi tittar nu på butik för butik för att se vilket format som passar. Oavsett vad vi gör kommer det att vara långsiktigt, säger Bengtsson till Handelsbladet FK.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094