Cerealias vinst 139 miljoner
Bageri- och kvarnkoncernen Cerealia redovisar ett resultat på 139 miljoner kronor efter finansnetto. Koncernens fakturerade försäljning uppgick till 8 391 miljoner kronor, varav drygt 60 procent avser fakturering utanför Sverige.
- Året har präglats av Schulstad-förvärvet, strukturgrepp och renodling, säger Håkan Ahlqvist, vd och koncernchef, enligt ett pressmeddelande.
Totalt belastas året med strukturkostnader på 160 miljoner kronor och negativa valutaeffekter på 22 miljoner.
Förvärvet av bageriverksamheten inom Schulstad A/S, som är Cerealias hittills största företagsförvärv, fick konkurrensmyndigheternas godkännande i april. Integrationen av detta förvärv i Cerealia Bakeries, tillsammans med tidigare planerade strukturåtgärder inom främst den svenska färskbrödsverksamheten, har kännetecknat året.
Åtta bagerier och ett flertal terminaler har avvecklats eller är under avveckling.
Under året har verksamheten medvetet renodlats, vilket gett reavinster på 214 miljoner SEK. Frigjorda industrifastigheter har sålts och icke-strategiska aktieinnehav, i KelsenBisca och Bakehuset Norge, har avyttrats. Vid årsskiftet såldes två specialbagerier med tillverkning av tårtbottnar, kakor med mera.
Genom en från VK Mühlen riktad nyemission blev Cerealia under våren delägare (11,1%) i Tysklands största kvarngrupp. Cerealia Mills har tillsammans med VK Mühlen startat upp flera gemensamma utvecklingsprojekt, bland annat rörande spannmålsfrågor och gemensampositionering i Polen.
Cerealia Foods har fortsatt internationaliseringen av de strategiska varumärkena Kungsörnen, Axa och Start i Norden och Baltikum.
Försäljningen under året har varit stabil. Ett undantag utgör dock försäljningen av färskt bröd som varit vikande under året.
- Den vikande försäljningsutvecklingen för färskbröd måste nu vända, säger Håkan Ahlqvist. Inför 2004 har det högsta prioritet.