23948sdkhjf

Fimpa med Swedish Match

Swedish Match går in på marknaden för rökavvänjningsprodukter. Nästa år väntas en lansering av nikotintuggummi.

Enligt Dagens Industri är den globala marknaden för rökavvänjningsprodukter värd cirka 1,5 miljarder dollar, och Swedish Match ska nu försöka att erövra delar av den via det Helstingborgsbaserade bolaget Niconovum.

I höstas köpte Swedish Match 10 procent av företagets aktier för 4 miljoner kronor, men investeringen betraktas som strategisk. Hela försäljningsorganisationen står till förfogande när det är dags för en kommersiell lansering.

Det är främst läkemedelsbolag, som Pfizer, Glaxo och Novartis, som dominerar marknaden. Pfizer har med hjälp av Pharmaciainnovationen Nicorette en marknadsandel på nästan 50 procent, skriver Dagens Industri.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079