Tysk varning för mjölkkrig
Lågpriskedjorna Lidl och Aldi hotar mjölkbönders existens i hela Europa. Det anser den tyska lantbruksorganisationens ordförande, Gerd Sonnleitner, som intervjuats av ATL.
- Lågpriskedjornas prispolitik är ett stort problem. Priset på mjölk riskerar att pressas sa hårt att mjölkproducenter inte klarar sig, säger den tyska bondebasen till ATL.
- Strukturen ser helt annorlunda ut här än i Sverige. Vi har ingen gigantisk mejerikoncern som har en så stark ställning som Arla Foods. I Tyskland finns det 350 mejerier. Som ett första led försöker vi få mejerierna att samarbeta och gå ihop mot lågpriskedjorna, säger Gerd Sonnleitner till ATL.
Problemet har även aktualiserats för EU-kommissionen.
Även livsmedelsindustrin i Tyskland anser att lågpriskedjornas prispolitik är av ondo.
- Det finns ingen framtid i priskrig, vare sig för industrin eller
konsumenterna. När en konsuments förtroende har rubbats genom aggressiva rabatter kommer de bara att leta efter nästa billiga erbjudande. Resultatet blir att livsmedel ligger längre på handlarnas hyllor, säger Peter Traumann, ordförande i den nationella sammanslutningen för tysk livsmedelsindustri.