Nykvist överväger skärpta lagar
Konsumenternas ställning mot fakturaskojare måste stärkas. Därför kan det bli aktuellt med skärpt lagstiftning, skriver Svenska Dagbladet.
Fram till dess ska flera aktörer slå sig samman i gemensamma aktioner och informationskampanjer.
- Vad vi kommit fram till är att vi är ense om problembilden och att det är ett stort problem. Det är fula fiskar vi har att göra med och därför är det viktigt att skydda konsumenten och hjälpa dem som drabbats, konstaterade Ann-Christin Nykvist enligt Svenska Dagbladet.
Enligt Svensk Handel omsätter bluffaktureringen minst 1,5 miljarder per år. Enligt Konsumentverkets statistik handlar var åttonde kontakt med kommunernas konsumentvägledare om problemet. Oftast skickas fakturorna ofrankerade, vilket beräknas kosta Posten 50 miljoner per år.
En av lagändringarna som diskuterades i går är därför att ändra postlagen så att Posten inte är tvingad att dela ut ofrankerade brev. Svensk Handel vill också skärpa lagen om betalningsföreläggande så att fakturaskojarna inte kan hota någon med betalningsanmärkning.
Konsumentverket vill prioritera en skärpning av lagen om elektronisk kommunikation för att förhindra modemkapning. Kapningarna drabbar bara dem som har modem, inte bredbandsanslutna. Konsumenten som surfar kopplas ovetande om till ett dyrare alternativ, till exempel ett utlandsnummer eller en satellitomkoppling.
– Det här är det största konsumentproblemet i modern tid, hävdade Karin Lindell, generaldirektör för Konsumentverket, enligt SvD.