23948sdkhjf

Wal-Mart ökade 11,3 procent

Världens största detaljhandelskedja, amerikanska Wal-Mart, rapporterar en sammanlagd försäljning på 21,6 miljarder dollar i november. Det är en ökning med 11,3 procent jämfört med samma perid i fjol.

Wal-Mart-koncernens butiker i USA som varit öppna i minst ett år ökade försäljningen med 3,9 procent, vilket kan jämföras med 2,6 procent i fjol.

Försäljningen i samtliga amerikanska Wal-Mart-butiker ökade i november 2003 med 10,6 procent till 14,7 miljarder dollar. I Sams club, som är betydligt större enheter, steg försäljningen med 7,4 procent till 2,8 miljarder.

Wal-Marts butiker i andra länder ökade under samma månad försäljningen med 15,8 procent till 3,4 miljarder.

För december förutspår Wal-Mart att försäljningen i butiker som varit öppna i minst ett år ökar med 3-5 procent.

Under årets första elva månader har hela Wal-Mart-koncernen sålt varor för 203,9 miljoner dollar, vilket är 11,2 procent mer än de 183,3 miljoner som koncernen sålde för från januari till november 2002.

Butiker i USA: Vid utgången av november fanns 1 476 Wal-Mart, 1 430 Supercenter samt 533 Sams club och 60 Neighborhood market.

Butiker i andra länder: Vid utgången av november hade Wal-Mart 11 butiker i Argentina, 25 i Brasilien, 225 i Kanada, 31 i Kina, 617 i Mexiko, 53 i Puerto Rico, 15 i Sydkorea, 266 Storbritannien och 92 i Tyskland.

Övrigt: Wal-Mart äger också 36 procent av japanska dagligvarujätten Seiyu och har rätt att köpa upp till 69,4 procent av aktierna fram till sista december 2007. Seiyu driver över 400 butiker över hela Japan.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062