"Konkurrenter rädda för Lidl"
- Det finns inte en kedja som inte haft Lidls etablering och hur de ska hantera den som huvudpunkt på sin agenda. Det är klart att de är rädda. Så säger Ulf Johansson, docent i företagsekonomi vid Lund universitet och forskare om dagligvarubranschen, till Dagens Industri.
- Jag tror att Lidl försöker bli större i Sverige än de 40 butiker de har i Finland. Det är en aggressiv satsning Lidl gör i Sverige. Jämfört med Storbritannien har de redan proportionellt fler butiker här, säger han enligt tidningen.
Ulf Johansson ser en rad fenomen som är en direkt följd av det tyska företagets närvaro på den svenska marknaden. Kedjornas aggressiva inriktning på egna varumärken är ett exempel och kedjornas allt mer centraliserade inköp ett annat.
- Lidl driver på framför allt Icas och Axfoods utveckling mot en mer integrerade kedjor. Enskilda butiker blir extremt sårbara gentemot Lidl och får svårt att hålla ett konstant lågt pris, säger han till DI.Ulf Johansson ser Icas och Coops inriktning på lågprismärkena Euroshopper och X-tra som ett sätt att se till att det finns lågprisalternativ i deras butiker.
Jag tror att extrema lågprisaktörer som Lidl som mest kan ta 10 procent av marknaden. Det har visat sig att svensken vill ha fler varor att välja på än de 1 000 artiklar som finns i en Lidlbutik, säger han till Dagens Industri.