Ökad vinst för Metcash
Australiensiska dagligvarugrossisten Metcash Trading, som också driver butikskedjan IGA, rapporterar en vinstökning med 20 procent under räkenskapsårets första hälft till motsvarande knappt 220 miljoner kronor.
Försäljningen steg med 7,3 procent till cirka 16 miljarder kronor. Resultatförbättringen hänger bland annat samman med att IGA-butikerna har fått fler och nöjdare kunder samtidigt som lanseringen av ett lågprisprogram för bensin har slagit väl ut. Lågprisprogrammet kommer nu även att lanseras på IGA i New South Wales på liknande sätt som det har introducerats i Tasmanien, södra Australien och Queensland.
Metcashs huvuddivision, som förser oberoende handlare med varor, ökade försäljningen med 6,3 procent, vilket bland annat berodde på uppköp. I Cambell’s Cash & Carry steg försäljningen med 4,7 procent, bland annat på grund av ökad godisförsäljning i trafikbutiker och annan servicehandel. Dryckesdivisionen, Australian Liquor Marketers, växte också starkt med 11 procent.