Lidls siffror hemliga
Lidl lämnar inte ut några som helst siffror. Med Lidls växande betydelse i Sverige ökar svårigheterna att korrekt både mäta och bedöma dagligvarumarknadens utveckling.
Det skriver Fri Köpenskap i pappersutgåvan som utkommer i dag, fredag.
Det här är en central fråga för marknadsanalytikerna i branschen. Hur ska aktörerna veta hur dagligvarumarknaden egentligen utvecklas om de inte kan följa Lidls utveckling och tillväxt? Hur mycket tar Lidl – av konkurrenter – och av ökat konsumtionsutrymme?
Fri Köpenskap har frågat de stora svenska aktörerna: Hur kan vi, när Lidl inte lämnar oss vägledning, beräkna deras omsättning och omsättningsutveckling?
Kenneth Bengtsson, koncernchef och vd i Ica AB, svarar såhär:
- Liknande företeelser har vi klarat förut, även om Lidls förväntade storlek kan komma att komplicera det hela. Månadsredovisningarna för vår bransch är unika inom detaljhandeln och det känns då bra att vi lutar oss mot SCB:s nationalräkenskaper när vi beräknar marknaden och inte är beroende av att få uppgifter från alla aktörer.
Läs vad de andra säger i papperstidningen.