23948sdkhjf

Dansk köttoffensiv

Danska slakterier trappar upp kriget om den svenska köttmarknaden. I dagarna startar en omfattande annonskampanj för att marknadsföra danskt griskött.

Största leverantören, Danish Crown, hoppas på en fördubbling av försäljningen i Sverige. Företaget står för hälften av det danska griskött som säljs i Sverige, enligt Dagens Industri.

– Det finns två viktiga skäl till att vi tror att vi ska lyckas med att öka värdet på exporten. Det handlar primärt om att den nya testmetoden för salmonellasmitta bara kräver drygt ett dygn mot tidigare fyra, vilket gör handeln mer intresserad. Vi räknar också med en prisökning på svinkött de kommande åren, säger Gudrun Andreasson, informationschef på Danish Crown till DI.

Samtidigt uppger svenska slakterijätten Swedish Meats vd Peter Rasztar att Scan Foods mål är att inom tre år öka omsättningen med 20 procent inom raffinerade köttprodukter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063