Rejält vinstlyft för Kesko
Finska dagligvarujätten Kesko ökade vinsten före jämförelsestörande poster till 116 miljoner euro eller drygt 1 miljard kronor för årets första nio månader.
Under motsvarande period i fjol var vinsten 85 miljoner euro eller 765 miljoner. Resultatet per aktie steg till 0,74 euro, jämfört med 0,64 euro för de första nio månaderna 2002.
Kesko förutspår, med stöd av siffror från Näringslivets forskningsinstitut, att de finska hushållens köpkraft ökar med 2,2 procent 2003 och med cirka 2,6 procent under 2004. Detta tack vare en låg inflation och beslutade skattelättnader.
Kesko, som tillhör de ledande dagligvarukedjorna i Baltikum, väntar med stöd av forskningsinstitutets prognoser att tillväxten i Estland, Lettland och Litauen fortsätter att öka med 5-6 procent 2003. Den privata konsumtionen väntas öka med 4-6 procent.
Tillväxten inom den baltiska detaljhandeln spås fortsätta i oförminskad snabb takt, liksom de ledande kedjornas andel av försäljningen.
I veckan blev det klart att sex lettiska Globuss-butiker ska omprofileras till Super Netto, ett Kesko-ägt lågpriskoncept. Fem av butikerna ligger i huvudstaden Riga och den sjätte i staden Sigulda.
Därmed har Kesko åtta lettiska butiker och i år kommer ytterligare tre att öppna. Kesko driver även fyra Citymarket, och redan den här månaden öppnas butik nummer fem.