Metro expanderar i Kina
Tyska dagligvarujätten Metro ska investera cirka 5,4 miljarder kronor för att öppna 40 cash- och carry-butiker i Kina under en femårsperiod.
Koncernchefen Hans-Joachim Körber förutspår att Metros kinesiska division ska bli lönsam inom tre år, trots kostnaderna för expansionen.
Enligt Körber kan det inte bli frågan om någon riktig konkurrens i Kina eftersom amerikanska Wal-Mart och franska Carrefour inriktar sig på enskilda konsumenter medan Metro fokuserar på företagskunder.
Metro öppnade den första butiken i Shanghai 1997 och har investerat omkring 2,7 miljarder i landet. De nya enheterna i Kinas norra delar kommer att styras från kontoret i huvudstaden Beijing medan butikerna i syd ska styras från Guangzhou.
Metros partner i Kina är Jinjiang och enligt Körber finns det inga planer på att överge samarbetet, trots att den kinesiska aktielagstiftningen har liberaliserats.
- Jinjiang har varit en väldigt pålitlig partner i tre år så det är inte nödvändigt med några förändringar. Om de vill investera på andra håll är vi öppna, men för stunden är vi nöjda med detta joint-venture, sade Hans-Joachim Körber enligt Planet Retail.