Milko vände till vinst
Mejeriföretaget Milko vände till en rörelsevinst på 5, 7 miljoner kronor för årets åtta första månader. Under samma period i fjol blev det en förlust på 6,5 miljoner kronor.
Omsättningen var i stort sett oförändrad och uppgick till 1,85 miljarder kronor.
Trots förbättringen räknar företaget med ytterligare tuffa år för såväl Milko som för andra mejeriföretag.
– Konkurrensen är oerhört hård, inte minst på ostmarknaden. Billig importost från andra EU- länder är ett stort hot för oss, liksom etableringen av utländska detaljhandelskedjor, till exempel Lidl, som säljer tysk mjölk i Sverige. Det kräver att vi hela tiden håller jämna steg med marknaden och snabbt kan anpassa oss, säger Bo Berg.
Samtidigt tror han att konsumenterna kan tänka sig att välja Milkos produkter eftersom företaget erbjuder närproducerade färska produkter.
– Att vi och våra kor dessutom hjälper till att hålla landskapen öppna, samt att mjölknäringen omfattar många arbetstillfällen tror vi konsumenterna sätter värde på, säger Bo Berg i ett pressmeddelande.