Frostigt i dagligvaruhandeln
Relationen mellan dagligvarukedjorna och leverantörerna beskrivs som frostig av ledande representanter i branschen.
Leverantörerna anser att handelns ökning av centrala inköp och egna varumärken riskerar att slå ut mindre aktörer, skriver Dagens Industri.
Bakgrunden är den förskjutning i maktbalans mellan handlare och leverantörer som skett genom att kedjorna centraliserar sina inköp. De tre stora detaljisterna Ica, Coop och Axfood står för 90 procent av försäljningen.
Kedjornas andel egna varumärken har, enligt analysföretaget AC Nielsen, ökat med 25 procent till 11 procent av den totala försäljningen för 2002, och det väcker ont blod hos leverantörerna. Varje procentenhet motsvarar 2 miljarder kronor i konsumentledet.
Handlarsidan är dock kallsinnig till leverantörernas beskrivning.
– Jag håller inte med. Vi har dubbelt så stort sortiment som vi hade för några år sedan. Det är en storm i ett vattenglas som beror på att leverantörerna historiskt suttit i förarsätet. Men nu har vi blivit tydligare i förhandlingarna och det har lett till lägre kundpriser, säger Icas koncernchef Kenneth Bengtsson till DI.
Axfoods vd Mats Jansson anser att leverantörerna har för höga kostnader i sina system och att det är koncentrationen på leverantörssidan som hotar de mindre leverantörerna.