Stort intresse för aktietävlingen
Årets upplaga av Fri Köpenskaps aktietävling var på väg att slå rekord, men vi nådde inte riktigt ända fram. När tävlingstiden gick ut förra fredagen hade 482 personer anmält sig.
Rekordåret 2000 hade vi 489 deltagare, men då stod också intresset för aktier på den absoluta toppen. Det skriver papperstidningen Fri Köpenskap i fredagens utgåva.
Nu tror Fri Köpenskaps läsare uppenbarligen på teknikföretag och deras förmåga att locka till sig investerare. För i år är det Biogaia som lockat till sig mest pengar. Sammanlagt har 999 000 fiktiva kronor satsat på den aktien. Tvåa är Cashguard, ett annat teknikföretag fast med anknytning till data och it och på tredje plats kommer Swedish Match. På fjärde plats finns Pricer.
Biogaia har inte bara fått mest pengar utan är även den aktie som flest satsat på. Hela 35 procent av årets portföljer innehåller Biogaia. 26 procent har en satsning på Cashguard och 22 procent innehåller Axfood.
Förra årets tävling startade då börsen verkligen gick i moll och då toppade Axfood och Swedish Match. I år återfinns Axfood först på femte plats.
Simon Andersson från Blekinge, som vann förra årets tävling är med även i år. Förra året vann han tack vare en storsatsning på Biogaia. I år tror han i stället på Pricer. Hans portfölj består nu av 16 000 i Pricer, 2 000 i Biogaia och 2 000 i Lerøy Seafood.